HEERUP SKOLE - EXTENSION
LEARNING & EDUCATION
BYGHERRE
Københavns Kommune, ByK TYPE Specialskole BYGNINGSAREALl 1610 m² + 4100 m² nyt udeareal ÅR Opgavens start 2021- april 2024 SAMARBEJDSFORM Totalrådgivning ENTREPRISEFORM Hovedentreprise RÅDGIVERROLLE Underrådgiver: brugerinddragelse, disponering og design af læringsrum. SAMARBEJDSPARTNERE Christensen & Co (TR) Øllgaard Rådgivende Ingeniører |
”Heerup Skole spejler, favner og giver plads de mere krævende og krogede børnesind. Her skabes der rum til dem med helt særlige behov. Man kan godt blive helt stolt over Københavns Kommune, brugerne på Heerup Skole og arkitekterne, der har evnet at forløse det særlige program.”
Uddrag af anmeldelse af byggeriet, Politiken, foråret 2020. Heerup skole er en specialskole og fritidstilbud for børn og unge med gennemgribende psykiske udviklingsforstyrrelser. Den eksisterende folkeskole – Frederiksgård Skole i Vanløse (arkitekt Frits Schlegel, 1949-52), - med klassisk lange gange, mange niveauer og ligeligt fordelte klasseværelser er blevet transformeret og udvidet til at rumme specialskolens særlige behov. Hensynet til de særligt følsomme børn er nu tænkt ind i bygningen, så børnene har optimale rammer for velvære og læring. Hovedgrebet i omdannelsen 1. etape var at ‘vende vrangen ud’ på den eksisterende, klassiske bygningsmasse. Væk er de mørke og lange gangforløb, og nu erstattet af større og mere fleksible grupperum, sammenbundet af en ny bevægelses- og læringszone der strækker sig på tværs af den eksisterende skolegård. Den nye tilbygning gør vejen mellem skolens funktioner mindre ressourcekrævende for elever og lærer. Samtidig med at den nye bygning åbner sig op, er der plads til leg, læring og anden understøttende undervisning. Der er disponeret med rum til både at søge skærmning, samt lette muligheder for at udforske fællesskaber. Mange steder i bygningen er der indtænkt indbygget nicher i varierende størrelser, der gør det muligt for den enkelte elev at trække sig fra fællesskabet og finde fred i det mere intime rum. Der har i den arkitektoniske bearbejdning været fokus på børnenes særlige behov og udfordringer. Temaer som aflæselighed, variation, fleksibilitet og overgange har været omdrejningspunktet for omdannelsen af skolen, både i den overordnede disponering samt ned i valg af materialer og farver. Med den nye omdannelse har skolen fået rum til mere! |