FENSMARK SCHOOL- SCHOOL FOR KIDS WITH SPECIAL NEEDS
LEARNING & EDUCATION , INTERIOR & DESIGN , TRANSFORMATION
BYGHERRE
Københavns Kommune TYPE Visionsoplæg RÅDGIVNING Hovedrådgiver, Arkitekt AREAL - ÅR 2017 |
En skoleleders brændende vision og en mangel på en strategi for design og omdannelse af specialskolers fysiske læringsmiljøer ledte til rådigvnings- og designopgaven på Fensmarkskolen.
Skolens udfordring består i et ønske fra BUF’s side om at skabe plads til 30 flere elever og tilsvarende flere lærere. Ønsket fra skolelederens side er at skabe en attraktiv skole med nye former for læringsmiljøer tilpasset specialeleverne. Begrænsningen ligger i bebyggelsesprocenten og den eksisterende bygningsmasse, og derfor er strategien at omtænke læringsmiljøet indenfor den eksisterende bygningsmasse. Visionen er at etablere læringsmiljøer, der gradvist åbner skolen op mod lokalmiljøet og præsenterer eleverne for en dialog med omverdenen igennem LABS. Forslaget omdanner lange gange og lukkede klasselokaler til børnehuse, der samles af en foyer og fælles indgang. Læringsmiljøet vendes på hovedet, og tænkes i nye åbne og fleksible rumligheder, der gør det nemmere for personalet at håndtere eleverne, og gør det nemmere for eleverne at være en del af fællesskabet, på den enkeltes præmisser. Ved at åbne op mellem etagerne, nedrive vægge og grave ud ved kælderen skabes nye lyse rumligheder, indenfor det eksisterende volumen og gangarealer omdannes til brugbare rum. De nye rum opdeles af skræddersyede møbler i træ, der skaber et legende flow, lever op til de lærringsbehov eleverne har og samtidig tager forbehold for akustikken. I forlængelse af den nye opdeling af elever, dannes der grundlag for attraktive forberedelses og opholdsområder for lærerne. |