TRANSFORMATION AF VALHØJ SKOLE
LEARNING & EDUCATION , INTERIOR & DESIGN
BYGHERRE
Rødovre Kommune TYPE Renovering,Transformation RÅDGIVNING Hovedrådgiver, arkitekt AREAL 501-5.000m2 ÅR 2023 |
Renoveringen af parterre-etagen del af en større transformation af de eksisterende bygninger på Valhøj Skole. Skolen blev opført i 1958 og årene derpå, og som så mange andre skoler fra sin tid, bærer den præg af at være blevet både brugt og elsket af børn, der i tidens løb har udfordret bygningens fysiske rammer. Alligevel står arkitekturens originale æstetik stadig frem; den insisterende, gennemgående geometriske rytmer som blødes op af det varme træ i kontrast til de rene linjer. Skolen står karakteristisk frem i bybilledet og selvom værdsættelsen ikke er til en SAFE-værdi, bærer den både historien om arkitektur-, lokalhistorie og ikke mindst tidens udvikling af skolen som institution.
Projektet indebærer en udskiftning af vest-facaden i parterre og stueetage, samt etablering af en ny kreagang og kantine i parterre-etagen. I transformationen er den nedslidte, gamle facade er udskiftet med en ny trækonstruktion beklædt med frasorteret fyrretræ - træ som ellers var endt til forbrænding og som er frasorteret på grund af de ujævnheder og knaster, som her er med til at give materialet skønhed. Proportionerne trækker referencer til den oprindelige facade gennem en analyse og fortolkning af de vertikale og horisontale bånd og rytmer, hvilket gør at facaden indgår i en helhed med de øvrige facader, der også står overfor renovering de kommende år. Skolens parterre-etage er omdannet fra ubrugbare kældergange-, depoter og nedslidte faglokaler til en ny kreagang og kantine. Alle lokalerne er nu en del af et optimeret læringsmiljø, hvor der er fokus på fleksibelt brug, bevægelse og indeklima. Omdannelsen er lavet ud fra et princip om skabe åbne rum og lade den legende arkitektur flytte ind - barriererne er nedbrudt ved at åbne op mellem lokalerne og den nye facade opbløder tærsklen til landskabet ude. På den måde opstår et organisk flow der kan bruges aktivt i undervisningen og taler ind i den idræts- og bevægelsesprofil som skolen har. Det særlige ved projektet er at de oprindelige lokaler ikke indbød til ophold. Ved at acceptere etagens præmisser og gennemtænke brugernes processer og behov, lykkedes det at forandre de mørke kælderrum til et inspirerende læringsmiljø med stor variation af zoner til ophold og rum til læring. Det arkitektoniske koncept balancerer dét at nedrive mindst muligt og samtidig indfri nutidens ønsker om åbenhed og tværfaglighed i undervisningsmiljøet. Enkeltheden i bygningens principper er bevaret i det konstruktive system og rytmerne i facade og lofter, og de oprindelige træk fremhæves i kontrasten til det legende, farverige landskab der udfolder sig på gulvet. Det originale skoleinventar er omdannet og genbrugt, i et rummeligt inventarprojekt, og bidrager på den måde til et let forståeligt narrativ om fortiden der møder fremtiden, som er helt tæt på børnene. Parter bag projektet: Bygherre: Rødovre Kommune Hovedrådgiver, arkitekt: Matters Arkitekter Underrådgiver: Søren Jensen Rådgivende Ingeniører Fagentreprenører: JHH entreprenør, Porsdal og Nielsen, Lund tømrer & snedker, Tømrerfirmaet Søren Schultz, JJI Akustik, Malerfirmaet Geert Hansen, Aktiv Gulvservice, Demskov-el, KVT Engelgaar VVS, Leif Larsen Ventilation. Øvrige samarbejdspartnere: Ultima-K, A:gain, LivingArt, Dampa, InVentilate, A3 Byggeledelse, m.fl. Fotos: Rasmus Hjortshøj |